Tällä viikolla olen päässyt tekemään sellaista duunia, jota en ikinä ennen ole tehnyt. Olen kyllä kerran tai pari istunut tehtävään tarkoitetun magneettitaulun edessä ja laskenut mm. tuntien riittävyttä ja katsellut, että yhden ihmisen ei tarvitsisi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa. Kyse on koulumme ensi lukuvuoden lukujärjestyksestä. Normaalisti asemani luokanopettajana ei vaadi tietenkään tämänkaltaista hallinnollista tehtävää, mutta koska olen tänä vuonna kuulunut johtoryhmään, teemme tätä muutaman open ja rehtorin voimin.

Tehtävä on melkoinen sillisalaattipuuron valmistaminen. Koulussamme on erityyppisissä tehtävissä 26 opettajaa ~ 18 yleisopetuksen luokanopea, neljä erityisluokanopettajaa, englannin lehtori ja kolme laaja-alaista erityisopettajaa. Rehtorilla ei ole opetustunteja, koska hänellä on koulumme lisäksi johdettavanaan kaksi pientä koulua, jotka oikeuttavat hänet täyteen oppituntihuojennukseen. 

Aloitimme eilen aamulla melko varhain lasekmalla ensin kuinka paljon yhteensä kaikki opettajamme tarvitsevat tunteja. Sen jälkeen purimme tämän kuluvan lukuvuoden magneettitaulun tai oikeastaan järjestimme sen niin, että jokaisen luokan kohdalla sen omassa sarakkeessa oli täsmälleen se määrä oppitunteja, kuin heille kuuluu. Siinä ei siis ollut yhtään jakotuntia (eli sellaista, missä luokka on jaettu kahtia pienempään ryhmään) eikä opettajien vaihtoja eikä myöskään englannin, käsitöiden ja liikuntatuntien paikkoja. Kasasimme siis tauluun sen verran erivärisiä magneettimerkkejä, kuin koulumme luokilla on tunteja.

Seuraava vaihe oli sitten ryhtyä laittelemaan palikoita niin, että 1.-2.-luokkien oppilaille saatiin tunnit ja opettajat kohdilleen. Se tapahtui yllättävän nopeasti, koska heillä ei ole vieraita kieliä ja luokan oma ope hoitaa heidän käsityönsä, liikuntansa ja muutkin aineet. He saattavat sitten syksyllä vaihtaa päikseen jotain ~ "ota sinä minun uskonto, niin minä hoidan teidän luokan musatunnit..." Tämä on hyvin tavallista toimintaa silloin, kun koulua aloitetaan syksyisin. Kaikki luokanopettajat ovat erikoistuneet johonkin opetettavaan aineeseen ja kun minun erikoistumisaineeni on musiikki, niin onhan se selvää, että aika monet opekollegani haluavat vaihtaa musan minun kanssa.

lukkari1.jpg

3.-6.-luokkien lukujärjestyksen laadinnan ensimmäiseksi kohteeksi laitettiin englanti. Koulussamme tulee paljon enkun tunteja ja kun niitä opettaa pääosin englannin lehtori ja pari luokanopettajaa, niin meidän oli laitettava magneettipalikat niin, että enkun opelle saatiin järkevä lukujärjestys ja tietenkin niin, että luokkien tuntimäärät ovat oikeat ja vielä se, ettei open tarvitse olla kahdessa paikassa yhtä aikaa - siis mahdotonta. Seuraava hurja viritelmä oli ruotsin tunnit, joita ei vielä tänä vuonna ole niin paljon, mutta koska meillä on siihen opetukseen pätevä luokanopettaja, oli meidän katsottava, että hän voi pitää ne tunnit niin, ettei satu päällekkäisyyttä oman luokan kanssa. Jonkin verran ehdimme asetella vielä käsityötunteja, mutta sitten alkoi keskittymiskyky herpaantua ja jatkamme työtä huomenna, jolloin uskomme saavamme koko paketin kasaan. Saa nähdä.

lukkari2.jpg

***********

Lauri, siis Essin vanhin poika - kohdakkoin 13-vuotias - on jo vuosikaudet rakastanut pensaiden leikkelyä puutarhassamme. Ulkohuoneen vieressä on joku hullu pensas, joka aina kesäisin kasvaa ihan hurjaksi ja niinpä se on keväällä leikattava ihan maata myöten, ettei se käy aivan hulluksi. Tämä työ on Laurin homma. Ennen hän teki sen isoilla oksasaksilla, mutta sitten keksin antaa hänelle pensasleikkurin ja niinpä homma nopeutui ja loppujen lopuksi tapahtui siististi vallan nopeasti. Tunnissa oli koko puska taas historiaa.

lauri.jpg

******

Erikoisen hieno juttu oli se, että kun Lauri oli katkonut kaikki oksat, hän kolusi autotallin ja varaston löytääkseen haravan, koska hän halusi vielä siivota jäljet. Palkaksi hän sai limsaa ja Domino-keksejä ja kyllä minä vielä hieman rahallistakin tukea toimitan.

valmis.jpg