Kun olin sopivasti levännyt Saarijärvi-reissusta ja Irmeli puolestaan Ahvenanmaan reissustaan, pakkasimme kamat ja lähdimme Tallinnaan. Torstaiaamuna herätyskello soi kuudelta ja aika pian puoli seitsemän jälkeen oltiinkin jo matkalla kohti Helsinkiä ja Länsisatamaa. Löysimme parkkipaikan Niilolle ihan satamaterminaalin edestä, missä muuten on kohtuullisen kallista se parkkeeraus. Tosin siitä on sitten helppo hypätä paluumatkalle eli vaivattomuus on hyvä juttu.

Saimme aika äkkiä liput ja sitten mentiinkiin Eckerö Linen M/S Finlandian kannelle odottelemaan paatin lähtöä. Irmelin siskonpoika Ville oli myös samassa laivassa ja hänet siinä kannella bongattiinkin. Puoli kymmeneltä menimme meriaamiaiselle, joka Eckerö Linen laivoissa on yleensä aina ollut erittäin hyvä. Niin nytkin. Leikkeleitä, tuoreuksia, piirakoita, puuroa jos sun muuta. Siellä viihdyimme melkein tunnin ja kohta sitten oltiinkin Tallinnassa.

*********

Kävelimme hiljalleen keskustaan ja menimme suoraan hotelliimme, joka oli tällä kertaa Estoria. Se on Sokos-hotelli ja kiinteästi yhdessä Viru-hotellin kanssa. Kello oli kuitenkin liian vähän emmekä päässeetkään huoneeseen. Tavarat saimme kuitenkin jättää hotellin laukkuhuoneeseen. Menimme Vanalinnaan eli Vanhaan kaupunkiin ja kävimme kahvilla kohvikissa, Venekadun Reval. Sitä on remontoitu ja siistitty ja niinpä se ei enää olekaan niin viihtyisä kuin silloin ennen, kun se oli vielä vanhassa asussaan. Ihan ookoo silti ja hyvät paakelsit.

Kahden aikaan päästiin huoneeseen. Estoria lienee aika uusi hotelli. Tulimme siihen päätelmään, koska se oli hyvin siisti ja ehjä. Irmeli lähti ennalta tilattuun pedi- ja manikyyriin ja minä jäin lepuuttamaan jalkojani. Tällä reissulla meidän piti oikeasti kiivetä sänkyyn, koska ne olivat niin korkeita, että sinne ihan oikeasti joutui hieman kapuamaan. Muuten oikein hyvät pedit.

Illalla sitten lähdimme syömään etukäteen tilaamaamme ravintolaan. Kyseinen ravitsemuskeskus sijaitsee satamasta katsottuna Vanhan kaupungin takana eli meidän piti siis mennä ikäänkuin puoli ympyrää päästäksemme sinne. Katuosoite oli Telliskivi 60 ja siellä siis oli illallispaikkamme, jonka nimi on F-Hoone. Ruoka oli sikamaisen hyvää ja edullista. Ravintola on tehty vanhaan tehtaaseen tai vastaavaan ja oli tunnelmaltaankin aivan huippu. Pieni miinus sille, että meteli oli aikamoinen.

*********

Perjantaina aamiaisen ja huoneen luovutuksen jälkeen lähdimme kävelemään kohti Keskturk-toria, joka sijaitsee reippaan kilometrin päässä hotellistamme lähellä Stockmannia Lastekodu-kadulla. Sieltä Irmeli löysi kantarellejä ja ostikin niitä kolme kiloa á 5,50€.

Torireissun jälkeen palasimme keskustaan ja menimme odottelemaan hotellille kahdelta alkanutta museoreissua. Kohteena oli KGP-museo, joka sijaitsee Viru-hotellin ylimmässä kerroksessa, jota ei Neuvostoliiton aikaan virallisesti ollut. Meillä oli aivan hulppean hauska opas, joka tiesi jutut ja osasi kertoa ne aivan sairaan hyvin. Esittely kesti tunnin ja tulipa siinä mukavasti tietoa noista Neuvostoliiton aikaisista touhuista.

***********

Museon jälkeen menimme taas Vanhaan kaupunkiin syömään ja kävimme vanhassa tutussa ja hyvässä paikassa - Rataskaevulla Vanaema Juures-ravintolassa, missä perinteisesti on hyvä ruoka ja niin oli nytkin.

Finlandia lähti Suomea kohti vähän ennen seitsemää ja lopulta olimme kotona kutakuinkin puoli yhdeltätoista.