Mopoilukausi alkaa kohdakkoin olla lopuillaan, mutta kyllä sillä vielä ihan hyvin ajelee. Jos minun pitäisi ajaa pitkiä matkoja, niin ehkä silloin mieli olisi toisenlainen, mutta kun häthätää tarvitsee hilpaista kilometrin reissu, niin ei siinä ihmeesti ehdi paleltuakaan ja onhan nuo ulkona palelemiset ihan pukeutumiskysymys.

Tuostapa tuli mieleen, että yhtenä päivänä kuudesluokkalainen tyttö tulla tupsahti välitunnilla käytävälle ja selitti, että ei milllään tarkene olla ulkona, kun siellä on niin kylmä. Minä siitä sitten kyselemään, että mitä ihmettä hänellä on yllään. No, t-paita ja sen päällä ohut collegepusero, ohuet ja lyhyet verkkarit, jotka jättivät kengän suun yläpuolelle ainakin viisi senttiä paljasta ihoa, ei sukkia ollenkaan, ei hanskoja, ei päähinettä. Ulkona oli alle viisi astetta lämmintä, tuuli ja satoi. Minä sitten kysymään, että eikö hän ymmärtänyt aamulla ennen kouluun lähtöä tarkistaa säätilannetta. No ei ja kun tuli kiire. Siitä minä sitten kysymään, että eikö hän voinut laittaa kamppeita valmiiksi illalla ennen nukkumaanmenoa. No ei ja eihän sitä voinut tietää illalla, mitä haluaa laittaa aamulla päälleen. Eipä siihen paljon sitten muuta. Kerroin sitten hänelle uskomattoman asian. Kun on alle viis astetta lämmintä ja tuulee, tarvitaan jo jonkin verran enemmän vaatetta kuin neidillä oli yllään. Lisäksi jonkinlainen hattu ja ehkä hanskatkin olisivat aika kiva juttu. Ihan vaatetuksesta on kiinni se, paleleeko ulkona vai ei. Vasta yli kymmenen asteen pakkasella alkaa paikallaan oleminen hytisyttää hyvistäkin vaaatteista huolimatta, mutta ei se mahdotonta ole silloinkaan. Mitä kylmempää, sitä enemmän vaatetta - kyllä sillä selviää. Oli hänellä nyt sitten kylmä tai ei, niin ulos piti mennä - se kuuluu meillä välituntisääntöihin.

Eipä minua ole oikeastaan paleltanut tuossa mopoillessani vielä tällä viikolla. Kun on kunnolla vaatetusta ja ennen kaikkea hyvät hanskat, pärjää tuon kilometrin matkan ihan mainiosti. Parina päivänä on satanutkin, mutta onneksi vain kotiin tullessa ja onhan minulla sitten kuivia kuteita ollut ihan riittämiin täällä. 

Liukkaus on se, mikä laittaa mopon talliin. Kun yöt kylmenevät ja aamuisin alkaa olla jäisiä tien pätkiä, niin minulta loppuu halu ajaa skootteria. Matalahan se on eli vaikka sillä kaatuisi, niin ei sieltä korkealta putoa, mutta silti voi sattua ja jos ei muuta, niin mopo vai mennä rikki.

Huhtikuussa, kun otin Mustangin tallista ulos, niin mittarissa oli hieman yli 4000 kilsaa. Nyt tässä viikolla siihen kääntyi uusi tuhatluku ja kun en ole koko härvelillä käynyt missään kirkonkylää kauempana yhtä Lipetin reissua lukuunottamatta (yhteensä noin 25 kilsaa), niin aika pienistä purosista nuo matkametrit sitten tulivat.

mopo.jpg