Meidän koulullamme on lähdetty kehittämään ja kehittymään sillä tavoin, että etsitään vahvuuksia. On aivan täysin selvää, että kaikilla ihmisillä on joku vahvuus - kukaan ei ole täysin osaamaton. Jotta ihminen kehittyisi ja lopulta pääsisi siihen pisteeseen, että tekee sitä, mikä häntä eniten miellyttää ja jossa hän tuntee onnistuvansa, on hyvä, että hän yrittää löytää vahvuutensa ja lähtee sitä kautta kehittämään itsetuntoaan.

Syviä vahvuuksia on tutkittu laajalti viime vuosikymmenten aikana ja tietenkin mitä enemmän jotain tutkitaan, sitä paremmin sen asian tuomia ominaisuuksia voidaan kehittää. Jotta voi kehittää vahvuuksiaan, on toki tiedettävä jossain määrin teoriaa. 

Erilaisia vahvuusalueita ihmisen kehittymisessä voidaan löytää todella paljon. Ei ole syytä lähteä rajusti kehittämään kaikkia. Eihän hyvän pikajuoksijankaan kannata alkaa heittää moukaria, vaikka moisesta paiskomisesta saattaisi olla hänelle hyötyä. Siksi kannattaa tutkia ja pohtia, mille vahvuusalueelle suuntaa energiansa.

Meillä oli eilen vanhempainilta, jossa pohdittiin näitä asioita. Syvien vahvuuksien tutkija, Juhan Räsänen, alusti vanhemmille toiminnan sisältöä kertoen tavallaan toiminnan pääotsikot. Kun hän päätti esityksensä, kävimme yhdessvanhempien kanssa pohtimaan, mihin vahvuuksiin koulussamme tulisi erityisesti kiinnittää huomiota ja kuinka yhteistyö kodin ja koulun kanssa voisi kehittyä myönteiseen suuntaan. Saadut tulokset koottiin ja ovat luettavissa tuosta.

vahvuus2.jpg

***********

Jotta koulumme oppilaat ja opettajat muistaisivat nämä vahvuudet, on hyvä pitää tieto niistä koko ajan näkyvillä. Mikä onkaan sopivampi paikka kuin koulumme audiotorion rappuset, koska jokainen oppilas käy tuossa tilassa joka päivä, koska ruokala on auditorion yhteydessä. 

vahvyydet.jpg

Jos kykenemme nämä asiat löytämään ja vahvistamaan niitä, niin olemme astuneet ison askeleen eteenpäin ja olemme näin kyenneet rakentamaan hyvän alustan oppimiselle positiivisen väylän kautta.