Joskus syntyy ajattelemattomasta lausahduksesta jännittäviä ajatuksia, jotka sitten hetken ihmeellisestä, sanoisinko mielenhäiriöstä, muuttuvat tosiksi. Tällainen hölmö ajatus syntyi ihan heinäkuun jo ollessa kääntymässä elokuuksi. Sanoin puolihuolimattomasti ja puoliajatuksissani Irmelille, että käväistäänkö Pariisissa. Hänestä se oli hyvä ajatus ja ihan pienen hetken päästä selasimme ebookersia ja kohta olimme varanneet reissun. Ei ehkä maailman järkevintä toimintaa, mutta sattui nyt vaan sopimaan tilanteeseen. Olipa vielä jopa kohtuullisen edullinen, joten ei kun hiljalleen tavaroita pakkaamaan. Reissusta oli tuleva neljän yön mittainen, mikä saattaisi olla eka kertaa Pariisiin menevälle liian lyhyt aika, mutta meidän kokemuksella ihan sopiva.

Laukut vietiin kentälle jo tiistaina ja niinpä meidän ei tarvinnut lähteä liikkeelle niin hillittömän aikaisin. Siinä varhaislähdössä on tietysti se puolensa, että on koko päivä aikaa nauttia kohteesta, mutta siinä käy huonossa tapauksessa niin, että iltapäivä ja ilta valuvat käsiin, kun on niin järkkyväsynyt.

Keskiviikko 2.8.

Heräsimme varhain. Essi tuli hakemaan puoli kuuden maissa ja vei meidät sitten kentälle hulppean harmaan pilvimassan peittäessä taivasta ja ensi pisaroiden jo ennustaessa rankkasadetta.

Kone lähti ajoissa ja kun matkalla jo sai kääntää kelloa taakse päin, niin olimmepa sitten Pariisissa Charles de Gaullen kentällä ennen kymmentä. Tavarat saatiin nopsaan ja melko pian pääsimme RoissyBussiin ja hurautimme Operan aukiolle, mistä sitten hetken etsimisen jälkeen hyppäsimme metroon ostettuamme ensin viiden päivän Paris-lipun ja karautimme hotelliimme - Hotel Eugene dé Villeen . Lippu maksoi 38€ ja sentit päälle, mutta ei se siihen nähden ollut kallis, että saatoimme samalla lipulla reissata aamusta iltaan metrossa ja busseissa niin paljon kuin huvitti.

Ei ollut vielä edes puolen päivän aika ja koska huone oli saatavissa vasta kahdelta, päätimme mennä Montmartrelle syömään. Kävelymatka olisi ollut lyhyt, mutta kun bussi sattui juuri sopivasti kohdalle, menimme sillä. Pariisissa voi busseissa ja metrossa käyttää samaa lippua ja se on hyvä. Etäisyydet ovat niin pitkät, että millään ei jaksa kävellä joka paikkaan - eikä ehdikään.

Montmartrella etsimme vakioravintolamme eli Basilicin. Se on lähellä kuuluisaa Amelien kahvilaa ja löysimme sen jokunen vuosi sitten. Siellä on loistava ruoka ja hieno palvelu ja söpö interiööri.

Selvisimme sitten hotellille kävellen ja asettauduimme huoneeseen. Hetken levättyämme lähdimme kaupungin ydinkeskustaa kohti. On tavallaan paha sanoa, mikä on keskusta, mutta tavallaan se on Citen saari, koska ensimmäinen laajempi asutus Pariisissa keskittyi sille alueelle. Citen kuuluisin nähtävyys on ilman muuta Notre Damen kirkko, jossa emme tällä reissulla käyneet, mutta onhan se nähty. Pyörimme Citellä, missä kävimme seuraamassa Pariisin Mölkkyseuran peli-iltaa. Hauskaa, että perisuomalainen peli on levinnyt konservatiiviseen petankkimaahan.

Teimme vielä kävely- ja istahdusretken Luxembourgin puistoon ja sitten menimme syömään latinalaiskortteliin. Tällä reissulla totesimme kokonaisuudessaan, että sen alueen ruokapaikat ovat joko huonontuneet tosi paljon tai olemme tulleet vaativimmiksi, mutta siellä en enää halua syödä - olkoonkin, että koko satsin, alkuruoka, pääsapuska ja jälkkäri, sai kympillä tai enimmilläänkin 15 eurolla.

Torstai 3.8.

Nukuimme hyvin ja sitten pian aamutoimien jälkeen pitikin lähteä etsimään aamupalameininkejä. Päätimme nimittäin, että emme ota aamiasta hotellista, vaan katselemme ensin ympäristöä ja sitten myöhemmin mahdollisesti turvaudumme hotellin palveluun. Loppujen lopuksi otimme aamiaisen hotellista vain lähtöaamuna. Muuten haimme eväät kaupasta ja take away-kahvin jostain kuppilasta

Aamiaisen jälkeen karautimme Parc de la Villetteen, missä sijaitsee mahtava tiedekeskus, puisto ja mm. Pariisin filharmonikkojen konserttitalo.

Tutustuimme päärakennuksessa matemaattiisiin ja fysikaalisiin ilmiöihin ja kävimme planetaariossa. Päärakennuksen vieressä oli valtava pallon muotoinen halli, missä oli upea moniulotteinen elokuvateatteri, missä kävimme katsomassa hienon avaruudesta kuvatun maapalloelokuvan.

Käyskentelimme puistossa ja kävimme myös ihmettelmässä upeaa konserttitaloa, johon emme tosin päässeet eteistä pitemmälle.

******

Ilta kuluikin sitten vaan kaupungilla kierrellessä ja ruokailuretkellä latinalaisessa. Siitä Citéltä tai niiltä hoodeilta kesti yleensä noin puoli tuntia päästä hotellille - nopeammin tosin, jos bussi sattui kohdalle, mutta ei tainnut käydä kuin kerran koko viikolla niin hyvä tuuri.

Perjantai 4.8.

Taas herätys rauhassa ja liikkeelle aamiaista etsimään. Nopsaan saimme syötävää ja siirryimme hetimmiten sitten ensin Madeleine-kirkkoon, missä ihan hetken aikaa istuimme ihailemassa. Seuraava kohteemme oli meille aivan uusi nähtävyys eli Les Passages, 1800-luvun alussa rakennetut kauppakujat, jotka olivat toki erittäin hyvin ja taidokkaasti restauroitu nykypäivän vaatimuksiin sopiviksi kauppahalleiksi ja oli siellä myös ihan ruokaravintoloitakin. Tosi hieno paikka - tai itse asiassa niitä oli kahdessa eri kohdassa aika lähellä meidän hotelliamme.

Selvittyämme Passagesin käytäviltä, kävimme eväsostoksilla ja suuntasimme Buittes-Chaumontin puistoon. Se on ehkä Pariisin kaunein puisto - asia, joka tietenkin on katsojansa silmissä, mutta oikeasti upea paikka. Keskellä on pieni lampi ja sen yläpuolelle on rakennettu komea kävelysilta. Sillan kupeessa korkean mäen päällä on vanhanaikainen huvimaja, josta näkee pitkälle kapungin pohjoisosiin ja mm. Sacre-Coeur on hienosti näkyvissä. Puistossa on myös hieno vesiputous. Tällä kertaa siellä oli vanhoja kuvia, reippaasti yli sata vuotta sitten otettuja, jotka oli sijoitettu niin, että kuvaa katsoessa saattoi nähdä nykypäivän livenä. Tällaiset vanha/uusi-rinnastukset ovat häkellyttävän hienoja.

Söimme Buttes-Chaumontilla eväät ja luimme hetken aikaa kirjojamme nauttien puiston vilkkaasta elämästä.

Seuraavaksi painelimme taas kaupungille ja hyppäsimme pois metrosta Champ's Elyseellä ja suuntasimme tutustumaan Petit Palaisiin, missä emme koskaan ennen olleet käyneet - ainakaan en muista. Petit Palais sijaitsee vastapäätä Grand Palaisia ja niiden välistä menevä katu johtaa upealle Aleksanetrin sillalle. Koko alue suorastaan huokuu historiaa.

Petit Palais on rakennettu 1900-luvun alussa maailmannäyttelyä varten ja siellä on esitteillä Ranskan valtion omistamaa taidetta. Tämä museo on kerrassaan näkemisen arvoinen - kuin Louvre hyvin pienenä annoksena. Keskellä PP:tä on kaunis puisto, jonne emme nyt kuitenkaan päässeet sulkemisajan läheisyyden vuoksi.

Kävelimme sitten kohti kaupunkia Concorden aukion kautta Tuileriesin puistoon ja kävimme korkeuksissa ihailemassa kaupunkia. Korkeuksilla tarkoitan maailmanpyörää, jossa tänä vuonna oli avokorit - aika huikeaa heikkopäiselle.

Illempana kävimme latinalaisessa syömässä, mutta se oli huono valinta ja jäi tämän reissun viimeiseksi latskuateriaksi.

Latskusta suuntasimme Montmartrelle ja kapusimme ihan mäelle eli Sacre-Coeurille saakka. Rappusille oli, kuten tavallista, asettunut satamäärin illanviettäjiä ja mieleen tuli hetki, kun Jeesus hajotti Jerusalemin temppelissä kauppiaiden pöydät. Vähän sellainen fiilis tuli siinä, kun porukka piti niin järkyttävää mekkalaa kirkon rappusilla, että pitäisikö alkaa riehua. Toisaalta ei se minua haitannut ja minähän en ole Jeesus.

Kävimme kirkossa sisällä. Siellä oli hyvin hiljaista ja ihmiset kunnioittivat kirkon rauhaa erittäin hyvin eli oli kuin olisi siirtynyt ihan toisenlaiseen maailmaan kertaheitolla.

Sacre-Coeurilta lampsimme vähän alaspäin ja menimme kahville pikku caféeseen juuri sopivasti ennen kuin sadekuuro ryöpsähti niskaan. Kävelimme Montmartrelta hotellillemme - ei siitä ollut kuin reipas kilometri.

*******

Lauantai 5.8.

Taas sama aamuohjelma eli menimme siihen lähistölle aamupalalle. Tällä kertaa löysimme kuppilan, missä oli ihan asiallinen, mutta ranskalaiseen tapaan pieni aamiainen. Useimmiten ranskalaiset itse eivät aamuisin syö mitään, vaan juovat kupillisen kahvia ja mahdollisesti jonkun makean, kuten croissantin. Mitään puuroja he eivät taida naamariinsa mättää.

Aamupäivän pyörimme kaupungilla ja kävimme varaamassa ruokapaikan illaksi. Löysimme pienen ja hyvin viehättävän pihapuiston ja istuimme siellä lukemassa ja lepuuttamassa jalkojamme varmaan tunnin verran.

Illaksi menimme sitten syömään tuohon varaamaamme ravintolaan, jonka nimi on La Petite Perigourdine. Siellä on sapuska kyllä ihan sairaan hyvää ja koko paikan ilmapiiri hehkuu ranskalaista charmia. Tarjoilijat ovat ylen ystävällisiä ja tuntuvat nauttivan työstään. Ihan täysi se ei ollut, mutta hyvä fiilis siellä oli ja kuten mainitsin - toistan itseäni - ihan sikamaisen hyvä sapuska.

Vielä seikkailimme sitten erinäisiä metroyhteyksiä käyttäen  Champs Elyseelle iltakahville, mikä tavallaan oli virhe, koska siellä oli valtavasti ihmisiä - ylitungosta suorastaan. Löysimme kuitenkin kivan kahvilan ihan läheltä Riemukaarta ja mahduimme jopa istumaan sinne. Kahvi oli hyvää.

Riemikseltä ajelimme taas metrolla Montmartrelle, itse asiassa ihan Moulin Rougen eteen ja kävelimme sieltä sitten hotellille.

********

Kyllä jalat huusivat hoosiannaa ja armahdusta. Kun minulla on koivet kipeät muutenkin, ilman kaupunkitallustelua, niin kyllähän ne tuskallisen kipeät olivat lauantaina. Jos reissumme olisi vielä jatkunut parikin päivää, niin olisi vielä hulppeampi ääni kellossa. Kohtuullisella kunnialla tästä kuitenkin selvittiin.

Sunnuntai 6.8.

Aamulla herätys. Pakkaus ja aamiainen. Tällä kertaa söimme hotellilla - ihan hyvä buffetaamiainen, josta tosin Irmelille valitin, että ei ollut karjalanpiirakoita.

Olimme tilanneet taksin hotellille yhdeksäksi ja se tulikin ajallaan. Siinä kiittelimme hotellin ystävällistä henkilökuntaa ja sitten pääsimmekin matkaan hiljaiseen sunnuntaiaamuiseen Pariisiin. Pääsimme Charles de Gaullelle noin puolessa tunnissa.

Nyt annan hyvän neuvon kaikille Pariisista CDG:n kautta pois tuleville ihmisille. Jos tulette taksilla, lähtekää hyvissä ajoin, ainakin kolme-neljä tuntia ennen koneen nousua liikkeelle ja jos tulette julkisilla, niin varatkaa vielä enemmän aikaa. Lähtöselvitysjonot ovat pitkiä ja tuskastuttavan hitaita, kun virkailijat tarkistavat kaiken hyvin huolella. Turvatarkastus on niin ikään hyvin verkkainen ja tarkka toimi ja joskus siellä kuulemma menee hurjasti aikaa.

Meidän lentomme pääsi liikkeelle ajoissa ja kello oli sateisessa Suomessa vasta vähän yli neljä, kun Finnairin Airbussin renkulat tömähtivät maahan. Essi oli vastassa ja kotona oli kaikki kunnossa, joten pääsimme mukavasti vielä normalisoimaan ja rauhoittamaan elämäämme  normaalirytmisellä koti-illalla.