Keskiviikko 18.10.

Aamu valkeni kirkkailla välähdyksillä ja paukkeella. Ukkonen nimittäin päätti tulla kylään tähän kaupungin päälle. Heräsimme tuohon meteliin ja niinpä nousimme hyvinkin kahdeksan maissa. Söimme rauhallisen aamiaisen ja siitäpä sitten lähdimme lampsimaan bussiasemalle ja päämääränä oli 50 kilometrin päässä sijaitseva Nerjan kylä. Siellä on nimittäin aivan upea tippukiviluola ja sitä sitten päätimme mennä katsomaan.

Bussi löytyi ja pääsimme matkaan. Siihen kului noin 1h 20 min ja siellä Nerjassa nappasimme taksin ja olimme kutakuinkin viidessä minuutissa perillä. Sitten lippujonoon, kunnes selvisi, että päivä oli loppuunmyyty ja nyt jonossa sai ostaa tikettiä seuraavalle päivälle. Vähänkö suututti. Olin lähtiessä tarkistanut netistä aukiolot ja muut ajankohtaiset, mutta missään ei mainittu, että kaikki halukkaat eivät pääse samana päivänä sisään. Hieman otti hermoon. Ei sitten muuta kuin taas taksiin, Nerjan bussiasemalle ja taas yli tunti bussissa, joka vielä kulki suhteellisen tylsää reittiä. Onneksi emme joutuneet odottelemaan kylässä kuin 20 minuuttia ja ehdimme käydä syömässä pikku palaset.

Malagaan päästyämme olivat pilvet tilapäisesti osittain väistyneet ja ilma oli lämmin ja osittain aurinkoinen. Kävimme kahvilla ja menimme siestalle. Irmelin siesta oli tosin mani- ja pedikyyrin mittainen tuossa läheisessä salongissa ja minulla taas kirja oli siestaseurana.

Olen tällä reissulla lukenut jo kaksi kirjaa, joista ensimmäinen oli lähes 700-sivuinen vauhdikas kertomus A.Pendergastin työskentelystä (Tulikivi) rikollisten kintereillä ja toinen taas kertoi Kay Scarpetan ahdistavan rankasta työstä ja pelottavien vihollisten uhan alla kulkemisesta (Kaaos). Aloitan tässä tämän reissun aikana vielä Harlan Cobenin teoksen Petät vain kerran, jonka varmaan saan luetuksi ennen kuin lentokoneen pyörät osuvat Helsinki-Vantaan kiitotielle. (Ehdin helposti lukea Cobenin ja ehdin päästä jo puoliväliin Tess Gerritseniä kotimatkalla...)

Kävimme vielä illan pimennyttyä syömässä kaupungilla ja jäimme pahaisesti kovan sadekuuron alle. Onneksi löysimme nopeasti ruokapaikan ja siiheksi, kun saimme salaatin, paellan ja lihapullat syödyksi, oli sade taas lakannut. Asunnolle palasimme paikallisen ruokakaupan kautta ja siitä sitten taas hiljalleen iltamenot ja nukkumaan. Hiukan olimme märkiä päästessämme lopulta syömään.