Olimme tässä kolmen yön reissulla Ahvenanmaalla. Olen vain kerran elämäni aikana aiemmin ollut siellä. Silloin kuljimme polkupyörillä, mutta tällä kertaa olimme omalla autolla. Tämä kuumuus olisi kyllä ollut ihan liikaa pyöräillen, joten päätös mennä omalla autolla oli aivan oikea. Mennen tullen oli ihan riittävän lämmintä, kun odottelimme laivaan pääsemistä, mutta se homma sujui loppujen lopuksi hyvin näppärästi ja pääsimme molemmilla kerroilla sekä sisään että ulos hyvin sujuvasti.

******

Matkamme alkoi viime maanantaina varhain aamulla. Lähdimme varttia vaille kuusi Vihdistä ja ajoimme Turkuun, missä Viking Linen m/s Amorella jo meitä odottelikin. Kävimme aamupalalla ja sitten menimme hyttiimme jatkamaan kesken jääneitä yöunia tai jos ollaan tarkkoja, niin minä menin. Irmeliä ei nukuttanutkaan, joten hän vietti aikaansa sekä kaupassa katsellen valikoimia että kannella aurinkoa ottaen ja maisemia ihaillen.

Olimme Maarianhaminassa joskus kahden maissa ja siitä sitten suuntasimme Eckeröön, jonne oli matkaa kolmisenkymmentä kilometriä. Majoituimme Gästgård Christiansundiin, joka on pienehkö, mutta mielettömän viihtyisä ja kotoisa paikka. Majoitukseen kuului aamiainen, joka oli kerrassaan ruhtinaallinen. Lupasin isäntäväelle suositella kaikille Ahvenanmaalle ja etenkin länsipuolelle matkaaville tätä paikkaa.

Meillä oli yksi huone, jossa oli vessa/suihku ja pieni keittoyksikkö. Matkaa rantaa kolmekymmentä metriä, jossa olisi voinut kyllä uida, mutta hieman vesi oli sotkuista - ei leväistä ja siksi me kävimme uimassa muualla. Piha-alue on suuri ja sieltä löytyi penkkejä ja pöytiä, joiden ääressä saattoi syödä vaikkapa välipalaa tai istuskella muuten huvikseen.

*******

Maanantai-illan vietimme sitten aika lähellä majapaikkaamme ja kävimme illan päätteeksi syömässä Bodega-nimisessä ravintolassa. Se sijaitsi ihan rannassa ja näkymä oli tosi hieno. Ruoka oli hyvää.

*****

Tiistaina ajoimme Geta-nimiseen paikkaan, missä on ensinnäkin korkea mäki ja siellä on muutaman kilometrin mittainen luontopolku, jonka kävelimme ja jaksoimme yllättävän hyvin kuumuudesta huolimatta. Söimme myös siellä lounaan. Getasta ajoimme uimaan yhdelle pienelle rannalle, joka sijaitsee lähellä Kastelholman linnaa, minkä jalkeen ajoimme lossilla Vårdön saarelle, missä kävimme kahvilla ja jätskillä. Ilta vietettiin sitten omassa majapaikassamme omia eväitä syöden, lukien ja ihastellen majapaikkamme rannassa pesinyttä mustakurkku-uikkua, joka hautoi neljää munaa.

****

Keskiviikkoaamuna ajoimme aamiaisen jälkeen Torpin uimarannalle, missä viihdyimme hyvinkin apri tuntia. Vesi oli lämmintä ja paikka oli muutenkin tosi kiva. Niin kuuma oli, että oli pakko olla välillä varjossa, mutta onneksi merivesi viilensi kivasti.

Iltapäivällä lähdimme sitten Maarianhaminaan, missä kiertelimme kauppoja ja vähän nähtävyyksiä ja lopulta sitten kävimme syömässä. Olisihan noita nähtävyyksiä piisannut, mutta kuumuus rasitti kyllä jossain määrin. Maarianhamina oli ihan kiva paikka, joka tapauksessa. Illalla vielä piipahdimme Bodegassa iltakahvilla ja kuten muinakin iltoina, ei unen saamista joutunut odottelemaan juurikaan. Huoneessamme oli mukavan viileää illalla, kun auringon laskettua saimme läpivedon päälle.

**************

Torstaina pakattuamme ja siivottuamme jälkemme ja hyvästeltyämme isäntäväen, menimme läheisen leirintäalueen rannalle uimaan ja sieltä sitten Maarianhaminaan ja Viking Linen m/s Graceen, joka oli Turussa kahdeksan maissa. Reilu tunti ja olimme kotona.

Ahvenanmaan reissu oli mukava - todella mukava.