Viime keväänä Pappilanpellon koulun taideyhdistys järjesti näytelmän Heinähattu ja Vilttitossu, missä  seikkailin sekä musiikillisesti että pahana rikollisena. Siitähän jäi paha "partatrauma", jonka seurauksena annoin parran kasvaa kolme kuukautta likipitäen koskemattakaan höylään, mutta onneksi olen siitä tuskasta selvinnyt.

Varsinaista isoa karonkkaa emme sitten kevätkiireiden takia pitäneet, vaan päätimme lähteä joukolla hieman juhlistamaan onnistunutta teatteriesitystämme Tallinnaan joskus syksyllä. Se joskus syksyllä tapahtui tämän juuri hupsahtaneen viikonlopun aikana ja siitähän tuli onnistunut reissu.

Matkan virallisena järjestäjänä toimi Timon matkat ery (ei-rekisteröity yhdistys) johon Timon lisäksi kuuluivat Virpi ja Outi . Viralliseen matkaohjelmaan kuului pääasiassa syömistä ja juomista, mutta toki haastavia ja vähemmän haastavia keskusteluja.

Liikeelle lähdimme perjantaina kahden jälkeen. Matkalle poimittiin porukkaa kirkonkylältä ja Nummelasta ja nykyään Helsingissä asuva Pilvi tuli satamaan omin avuin. Ihan koko teatteriporukkamme ei osallistunut reissuun, mutta kaikki mukana olleet miehet lähtivät tähän reissuun, mistä kunniamaininta annettakoon.

Kaikki huolittiin laivaan, joka oli Tallinkon Megastar. Tarkempia sepustuksia välttääkseni kerron, että laivassa söimme, joimme ja keskustelimme ~ pääasiassa näin.

Tallinnassa oli mukava pilvipoutainen alkuilta saapuessamme sinne ja heti pian kirjauduttuamme Hotelli Braavoon, lähdimme porukalla syömään Vanhaan kaupunkiin, Peppersackiin. Hyvää ruokaa. Tarkempia sepustuksia välttääkseni kerron, että ravintolassa söimme, joimme ja keskustelimme ~ pääasiassa näin.

Illalla vielä kävimme vielä iltaelämää viettämässä, mutta toki työpäivä ja vielä matka päälle hieman verottivat voimia ja niinpä sujahdimme nukkumapuolelle kohtuullisen ajoissa.

Lauantaina hotelliaamiaisen jälkeen sujahdimme kukin hieman omille teillemme, mutta me miehet kylläkin olimme veli veljenä ja kuljimme yhtä matkaa. Kävimme ihailemassa sataman länispuolella sijaitsevaa merenkulkumuseota, joka on todella upea. Kuvissa näkyy vanha sukellusvene, joka on todella suuri. Kävimme myös sisällä ja keskimmäinen kuva on paatin torpedohuoneesta. Ehdottomasti suosittelen käyntiä tuossa museossa.

Keskustasta on reipas kilometri sinne museoon ja kävelimme sinne. Matkalla menimme vanhan vankilan ohi ja täytyy sanoa, että olipa tyly mesta. Muuriin on tehty eräänlainen graffititaideteos ja Timo tiesi kertoa, että tuon kuvan tekijä (jos se ei vaan ole joku plagiaatti) Banksy on äärimmäisen maineikas graffititaiteilija, jokan henkilöllisyyttä ei kuitenkaan tiedetä.

******

Kaupungilla kävellessämme olimme luonnollisesti varovaisia ja myös esikuvallisia, koska olemmehan opettajia. Ylitimme monta kertaa suojatien ihan sääntöjen mukaisesti ja tässä ihan tällainen kuva tuosta suojatien ylityksestä. Muistuttaa kumman etäisesti  jotain muistojeni kätköissä olevaa levyn kantta. Erikoista. Uskon, että tällainen kuvan asettelu on aika uniikkia.

*********

Lauantai-iltana menimme jo usein ennenkin mainostamalleni alueelle syömään. Kyse on Telliskivi-kadun paikasta, mutta tällä kertaa emme menneet F-hooneen, vaan ihan sen lähellä olevaan Trufeliin. Erittäin hyvää ruokaa. Tarkempia sepustuksia välttääkseni kerron, että ravintolassa söimme, joimme ja keskustelimme ~ pääasiassa näin.

Illalla jatkoimme sitten tutustumista Tallinnan iltaelämään. Illan mittaan kaupungin päälle asettui reima sadealue, joten emme hirveästi kierrelleet, vaan tyydyimme lopulta viettämään aikaamme yhdessä paikassa.

**********

Sunnuntaina sitten aamiaisen jälkeen lekottelimme huoneessa, kunnes oli aika luovuttaa huone. Kaupungissa oli tosi hieno ilma ja jätettyämme laukut hotellin laukkuvarastoon lähdimme kiertelemään Vanhaa kaupunkia. Piipahdimme kahveella yms. ja lopulta sitten hilasimme itsemme satamaan, mistä Tallinkin Star-laiva toi meidät tyylikkäästi Helsinkiin hieman ennen seitsemää. Bussi meitä jo odotteli satamassa tai siis paremminkin sen ajaja. Kepeästi pääsimme ensin Nummelaan ja sitten Vihtiin ja kahdeksan maissa tälle reissulle sai iskeä pisteen.

Olihan kerrassaan mukavaa. Meitä on kolme, jotka emme enää ole Pappiksella töissä, mutta juttu jatkui siitäkin huolimatta niin kuin ennenkin ja puheet jostain tulevasta projektista virisivät ja ainakin itse uskallan melko vankasti luvata olla mukana jos vain terveenä olen ja hyvin saatavilla.