Paleohora, Kreeta 1.10.2018

Yöllä nukkuessamme vaihtui taas kuukausi. Tässä kuussa on syysloma, haravointia, kaatopaikkakäyntejä, treenejä ja juhlakonsertti. Ensi kuussa on tämän syksyn ensimmäinen Kamarikuoron isompi esitys ja ensi kuun jälkeen on joulukuu.

Täällä on kuitenkin vielä kreikkalainen syksy, joka vastaa mainiosti kotimaamme hyvää kesää. Ei ole kuuma, on hyvin sopivaa eli lähellä 25 astetta - näin siis tänään. Aurinko on paistanut koko päivän oikein kauniisti ja muutama pilven hattarainen on lennellyt tuossa sinitaivaan paletilla, mutta ihan toista täällä on kuin viime viikon pahimmat ennusteet antoivat odottaa.

Minä heräsin ennen seitsemää ja katsoin iPadilta kaikenlaista kiinnostavaa. Kahdeksan maissa lähdin kauppaan ostamaan leipää, mutta SuperMarket ei ollut auki ja niinpä lähdin ihmettelemään rantakatua ja kuinkas ollakaan - löysin leipomon. Sain tuoretta sämpylää ja kiiruhdin hotellille keittämään kahvia. Irmelikin nousi hieman ennen kahdeksaa ja siinä perinteiseen tapaan nautimme aamiaistamme kuunnellen samalla netin kautta Radio Suomen aamuohjelmaa!!!! Jossain Helsingin lähellä oli liikenneruuhka.

Siitäpä sitten kohdakkoin pakkasimme reppuun uimakamat ja lähdimme tutustumaan Paleohoran ”suurkaupunkiin”. Menimme ensin tähän kylän länsirannalle, missä edelleen on melkoiset aallot. Katselimme niitä hetken aikaa ja tulimme siihen tulokseen, että haetaan rauhaisampi paikka itäpuolelta. Kiersimme koko lahden ja tapasimme matkalla hauskan sedän, joka oli tehnyt oliivipuusta hienon patsaan. Näimme satamankin, mutta siellä ei ollut yhtään laivaa eikä edes venettä. Kävimme juomassa vedet ja mehut yhdessä baarissa ja sitten suunnistimme itärannan kiviselle uimarannalle, mihin pystytimme kahden aurinkopedin ja yhden ison varjon leirin. Kävimme toki uimassa, mutta siinä oli kyllä melko vaikea paikka mennä mereen - valtavan isoja kiviä. Luimme kumpikin omia kirjojamme ja nautimme kiireettömyydestä.

Rannasta lähdimme myöhäiseen iltapäivähetkeen ja kävimme syömässä jiropitaa, salaattia ja täytettyjä kukkia. Pienikin ruokailu tässä ei-kiireen maassa kestää melkein tunnin, vaan mihinkä olisi kiire.

Astelimme reippaasti hotellille ja pesimme meren suolat ja ihon rasvat pois ja jäimme sitten istumaan etupatiollemme lukien ja erityyppisiä sähköisiä viestimiä selaten. Kahvia teki mieli ja sehän taas poistettiin se mielihalu keittämällä sitä, jonka jälkeen se juotiin pois.

Kuuden jälkeen kävin sopimassa auton vuokraamisesta. Meillä on jonkinlainen kulkuneuvo tiistaina ja keskiviikkona. Varsinaista reissuilua ei ole suunniteltu, mutta huomenna menemme jonnekin Hanian suuntaan.

Pimeän hiljalleen hiipiessä seitsemän jälkeen, lähdimme kävelemään kylälle. Kävimme katsomassa kaunista kirkkoa. Sen jälkeen etsimme ruokapaikan. Tällä kertaa emme syöneet rannassa, vaan kylän keskellä. Hyviä ruokia löytyi, mutta istuimme sellaisessa paikassa, mihin kävi kova tuuli ja melkein palelimme.

Ruokailun jälkeen palasimme hotellille, missä istuimme jälleen hetken aikaa etupatiolla. Hiljalleen alkoi väsyttää ja unipuu kutsui jälleen vallan vahvasti.