Paleohora Kreeta 5.10.2018

Yöllä tuuli kovasti ja sama meininki jatkui vielä aamulla ennen kuin nousin. Minä kippasin ylös joskus seitsemän jälkeen ja katselin sitten Padilta leffaa, kunnes Irmeli heräsi joskus yhdeksän tienoilla. Söimme aamiaisen ja kuuntelimme Radio Suomea. Joku saattaa ajatella, että on ne hulluja, kun ne menee Kreikkaan asti ja sitten kuuntelevat suomalaista radiota. Siinä on kuitenkin jotain suhteellisen leppoisaa ja kotoisaa ja sitäpaitsi kreikkalaisesta radiosta tulee kreikkalaista musaa ja sitä minä en jaksa kuunnella. Emme me täällä muuten tuota radiota avaa (siis netin kauttahan sen saa), mutta se Radio Suomen aamu on kiva.

Lähdimme sitten puolen päivän huitteissa kävelylle. Oli melkoisen lämmintä, vaikka osapäiväpilvistä olikin. Aurinko aina välillä vilahti ja kuumotti kyllä melkoisesti, mutta tunnin lenkki saatiin vilahtamaan. Lähdettiin tästä kylältä itäistä tietä, mutta ei siellä mitään erikoista ollut tarjolla. Ihmisten koteja ja puutarhoja, missä oli mm. kanoja, kukkoja, ankkoja, muulikin nähtiin. Palatessamme kylälle, kävimme juomassa mehua ja frappea.

Minulla oli sen verran hiki, että kävin uimassa. Irmeli ei halunnut - päätettiin mennä vielä illempana pulahtamaan. Istahdettiin patiolle lukemaan ja höpisemään ja todettiin, että lomasuorittaminen on rankkaa eli jos tekee tiukan suunnitelman koko matkaviikon ajaksi, väsyttää vain itsensä ja lepotarkoitus häviää. Siksi on hyvin tärkeää, että oppii vain olemaan ja oppii olemaan tekemättä varsinaisesti yhtään mitään. Se on varsinkin minulle hyvin vaikeaa, mutta opin tässä hiljalleen saavutettuani täysi-ikäisyyden.

Neljän maissa päätimme lähteä syömään päivän salaatin. Muutama vuosi sitten Santorinin reissulla kehitin minulle sopivan päiväohjelman ajatellen ruokailua. Aamiainen, puolen päivän tienoilla joku välipalaruoka esim. pita, iltapäiväkahvi, neljän ja kuuden välillä salaatti ja lopuksi iltaruokailu, jossa pelkkä iso ruoka. Näin päivän aikana tulee saaduksi kaikkia protskuja ja hiilareita ja erilaisia vitamiineja, ei ole koskaan nälkä eikä ähky. Olen sitten saanut myös Irmelin uskomaan, että tässä on hyvä ruokailurytmi ja vaikka hän ei varmastikaan omilla reissuillaan noudata tällaista järjestelyä, niin hyvin hän sopeutuu täällä minun rytmiini ja tulee perässä kuin koiranpentu.

No niin, käytiin syömässä ja ajateltiin, että mentäisiin vielä uimaan, mutta pilvet nousivat taas ja tuuli puhalsi kovaa ja niinpä Irmeli ei viitsinyt lähteä mereen, vaan meni istumaan akvaarion äärelle ja työnsi jalkansa sinne pikku pirajoiden syötäväksi. Minä kävin uimassa ja kyllähän se virkisti. Meri on tosi lämmin ja vaikka tuuli ulvoskeli ja kuljetti vettä kovaa kyytiä, ei se ollut mitenkään ongelmallista tuo lyhyt uinti. Minä tykkään näillä reissuilla käydä pikaisilla uintireissuilla. Kuten jo olen maininnutkin, en oikein viihdy rannalla - toki käydään silloin tällöin ja ollaan enemmän kuin piipahduksen verran.

Siinä sitten ennen syömään lähtöä istuimme hotellilla ja kuuntelimme Puhelintoivekonserttia, mutta se jätettiin kesken, kun piti lähteä syömään. Tällä kertaa olimme oikein varanneet pöydän, kuten edellisessä päivityksessäni jo kerroinkin. Aurinkomatkat todellakin mainostaa tätä tavernaa, Methexistä, koko kylän parhaaksi ja ei sitä mitenkään voi valittaa. Paikka on hieman keskustan ulkopuolella tuossa niemen satamanpuoleisessa osassa ja töröttää siinä itsekseen ihmisten kotien ympäröimänä. Eilen illalla se oli tuoaten täynnä ja hitokseen siellä oli sakkia tänäänkin. Ruoka oli erinomaista ja ennen kaikkea sitä oli paljon. Irmeli uskoi, että tuo yksi lautasellinen olisi riittänyt hänelle moneksi päiväksi työeväiksi. Siltä se näyttikin. Hän söi vuohta ja minä puolestani soutsukakian.

Viime yönä puhaltelemaan alkanut tuuli jatkoi ärjymistään koko päivän ja kun kävelimme Methexistä keskustaan, niin ihan piti puskea, että pääsi eteenpäin. Sen verran reippaasti tuo tuuli meitä kutitteli. Keskustassa joimme vielä kahvit ennen kuin palasimme perinteiselle iltapatioinnille tänne Litoon. Tuulesta huolimatta päivä oli lämmin eli ei täällä ole tarvinnut mitenkään värjötellä. Ihan hyvää kesäistä säätä tämä koko viikko on ollut.