Liikun sen verran kuin jaksan ja huvittaa eli toistaiseksi vielä aika paljon. Parin viimeksi kuluneen viikon aikana pihatyötä ovat uuvuttaneet minua erikoisen paljon ja niinpä olen pitänyt jonkinasteista taukoa, joskin olen minä kävellyt muutaman kerran.

Liikkumismuotoinani ovat muutamien vuosien ajan olleet sauvakävely tai ilman sauvoja, hiihto ja pyöräily sekä vähäisessä määrin kuntosali. Sen verran olen ollut aktiivinen, että olen tehnyt hikilenkin joka viikko vähintään kerran, mutta enemmän niitä neljän-viiden kerran viikkoja on ollut. Viimeksi ihan täysi tauko tuli viime toukokuussa koronan takia ja sitten sen jälkeen vielä muutama viikko pienillä tehoilla. Onhan tuossa ollut myös noita matkoja, mutta siellä on tullut kävellyksi joka päivä enemmän tai vähemmän, vaikka en erikseen mihinkään lenkille olekaan mennyt.

Eilen sitten viimein otin polkupyörän esille. Tavoitteenani on edelleen ajaa vähintään 1000 kilometriä ennen syksyn kylmiä kelejä. 2020 ajoin hieman yli, 2021 1634 kilsaa ja viime vuonna hieman päälle tonnin. Tuo kilometrimäärä on pyöräilylle aika vaatimaton, mutta kyllä tuonne tien päälle on kuitenkin jokusen kerran lähdettävä. Onnistuneen tavoitteen kolme päätekijää ovat terveenä pysyminen, pyörän kunnossa pysyminen ja motivaatio.

Täytyy muistaa, että minä olen kohtuullisen iäkäs - 66-vuotias. Pientä kolotusta siellä täällä, mutta ei nyt mitään järjettömän ongelmallista liikkumista ajatellen. Jaksan suhteellisen helposti edetä jollain tavalla puolitoista ja jopa kaksikin tuntia, mutta sitten on pakko levätä pari-kolme päivää. Siksi pidänkin viisaampana tehdä noin 45 min - 1 h 15 min pitkiä rauhallisia lenkkejä, jolloin ehdin palautua seuraavaksi päiväksi. Tämä aikaikkuna pelittää mainiosti kävelyn ja hiihdon kuvioissa, mutta pyöräilyssä riittää vähempikin. Meillä on nimittäin niin mäkiset maastot, että hapottavia mäkiä on käytännössä joka suunnassa ja niinpä näin pyöräilykauden alussa minulle riittävät 30 min - 1h pituiset ajelut. Jos pysyn terveenä, kunto kyllä kohentuu koko ajan ja alan jaksaa enemmän kesän mittaan. Myös vähempi vaatetustarve helpottaa tuota touhua. Vähän kelistä ja päivän kunnosta riippuen ajan tunnissa suhteellisen helposti 15-20 kilometriä, mikä sopii minulle mainiosti.

Pyöräni on 7-vaihteinen isohko retkipyörä. Se painaa melko paljon eikä tietenkään ole mikään sähköpyörä. Ihan lihasvoimalla siinä mennään. Ei minulla ole lukkopolkimiakaan - ihan vaan lenkkarit jalassa poljen tavallisia polkimia. Ei löydy myöskään erikoisia pyöräilyvaatteita - tuulipuku ja kesällä pyöräilyshortsit ja pitkähihainen urheilupaita.  Jollain tuommoisella kalliilla kapearenkaisella mankelilla saisin ehkä samalla vaivalla ja ajankäytöllä enemmän kilometrejä, mutta se ei ole minulle vanhalle ukolle mitenkään tärkeää. Kun olen tuolla tien päällä sopivan kauan ja hiki virtaa ja sydän taputtaa hieman normaalia ripeämmin, riittää se touhu mainiosti.

Nyt on kasassa 21 kilometriä eli aika matka sinne tonniin vielä on. Toisaalta en ole yhtenäkään vuonna aloittanut säännöllistä pyöräilyä huhtikuun puolella, joten voin siis edetä positiivisella mielellä.

py%C3%B6.jpg