Jouduin vuosi sitten lopettamaan kirjoittamisen vuodatukseen, koska se ei jostain syystä oikein toiminut. Nyt olen sitä testaillut ja totean, että se taas toimii. Minulla oo ollut ja on edelleen blogi blogspotissa, mutta se alusta ei oikein ole viehättänyt. En tykännyt siitä niin kuin tästä ja niinpä päivitykset jäivät vähiin.

Ei tässä vuoden aikana ole tapahtunut oikeastaan mitään kovin kummallista. Olen toki vanhentunut vuodella ja olen jo lähempänä 70:tä ikävuotta verrattuna kuutenkymppiin. Työn olen jättänyt kuta kuinkin kokonaan. Lopetin säännöllisen päivätyön 31.3. viime vuonna ja sen jälkeen olen satunnaisesti tehnyt muutaman sijaisuuden. Sopeutuminen ei ole ollut helppoa.

Viime vuonna uskaltauduimme vihdoin yli kahden vuoden koronatauon jälkeen matkustelemaan. Matkasimme Skotlannissa, Kreikassa, Saksassa ja Kanarian saarilla (mikä olikin yksi suurimpia ihmeitä meidän matkailuhistoriassamme). Kotimaan reissut suuntautuivat pääasiallisesti tänne Etelä-Suomen lähialueille, mutta lisäksi kävimme Kivijärvellä, Kotkassa ja Ahvenanmaalla.

Harrastukset ovat edelleen ihan samoja. 1) Musa. Laulan edelleen kamarikuorossa ja tänään on kaksi ystävänpäiväkonserttia pari päivää etuajassa. Syksyllä meillä oli bändi, jonka kanssa pidettiin huikea joulukeikka. Bändi jatkannee tässä keväällä. Liäski olen itsekseni soitellut ja myös säestellyt Pekkaa. 2) Liikkuminen. Olen vuoden aikana kävellyt, hiihtänyt, käynyt salilla ja pyöräillyt. Koronaviikkoa lukuun ottamatta olen liikkunut lenkinomaisesti joka viikko 2-6 kertaa. 3) Lukeminen. Aamulla Hesari, sitten kirjoja ja nettiuutisia. Aikakausilehtiä ei meille tule. Luen pääasiassa BookBeatista iPadilla ja viime vuonna ja tämän vuoden alussa olen lukenut sieltä yhteensä vajaat sata kirjaa. Lisäksi olen lukenut niitä vanhanaikaisia juttuja, joita on kirjastoissa ja kirjahyllyissä, ehkä kymmenkunta eeposta. 4) Jatkan edelleen kreikan lukemista ja nyt osallistun netissä keskustelutoimintaan. Lisäksi luen ajoittain ruotsia ja enkkua tulee puhutuksi skottikavereiden kanssa. 4) Pihan hoitamista silloin, kun tarvitaan eli pääasiassa keväällä, kesällä ja syksyllä. Eipä siellä juuri nyt ole mitään tekemistä. 5) Ehkä ne reissut sitten ovat harrastuksia. 6) Ynnä muita juttuja....

Perheen ympärillä ei ole mitään ihmeempiä ollut. Vanhin lastenlapsi on armeijassa. Teki sotilasvalan viime torstaina ja aloittaa autokomppaniassa touhuamisen huomenna. Hänhän on kouluttautunut kuorma-autokuski eli ihan sopiva erikoistumispaikka. Toiseksi vanhin lastenlapsi on lukiossa eikä ole perinyt vaarinsa matematiikan taitoja ~ tai permminkin taidottomuutta. Hän tykkää siitä ja osaa sitä, mikä on toki hienoa. Kolmanneksi vanhin on ysillä ja vanhaan tapaan taitava käsistään ja hyvä soittaja. Hän sai joululahjaksi sähkökitaran ja melkoinen meininkin siellä hänen huoneessaan on. Seuraava lapsonen on viideluokkalainen ja innostunut ratsatuksesta. Nuorin täyttää kaksi ensi kuussa, puhuu paljon ja hyvin ja on oikein hauska tapaus.

Irmeli on vielä reippaan vuoden töissä ja kyllähän nuo maratonin viimeiset kilometrit ovat alati lisääntyvien paineiden takia varsin raskaat, mutta muuten hän kyllä tykkää työstään.

Kunhan tässä nyt pääsee vauhtiin ja alan taas nähdä, miten tämä vuodatus toimii, niin ehkä sitten taas kirjoittelen tänne.

kana.jpg