Kuntoliikuntani on ollut viime aikoina täysin polkupyöräpainotteinen. Pääsin eka kerran pyörän päälle heti pian vapun jälkeen ja sen jälkeen olen lenkkeillyt tosiaankin pelkästään polkemalla. Välillä olisi kiva käydä kunnon kävelyllä, mutta kantapäässäni oleva vaiva ~ plantaarifaskiitti ~ estää tehokkaasti nuo aikeet. Varmaan kykenisin pari lenkkiä tekemään, mutta sitten se taas kipeytyy niin kovin, että en pääse mihinkään liikkeelle.

Olen nyt siis tosiaan liikkunut vain pyöräillen. Aloitin varovaisesti tekemällä vain kympin lenkkejä, mikä on pyöräilijälle tosi vähän, mutta oli ihan viisasta mennä hiljakseen ja vähän kerrallaan, koska lihkaset oli saatava tottumaan polkemiseen. Pitkä reisilihas eli räätälinlihas eli sartorius, joka on ihmisen pisin lihas, väsyy pyöräillessä helposti ja sitä on aluksi aina kehiteltävä ja voimistettava. 

Persus pitää myös totuttaa tuohon hommaan, koska satula harvoin on ihan just sopiva. Pitkillä lenkeillä peppu puutuu ja sitten vielä hiertyy ja ennen kuin kunnolla tottuu, on aina vähän kivuliaita hetkiä. 

Parissa viikossa pääsin sitten pidentämään lenkkejä ja nyt olen tehnyt enimmäkseen 12 ja 15 kilsan välissä olevia pätkiä, jotka edelleen ovat pyöräilijälle lyhyitä, mutta tottumisen lisäksi joudun ottamaan huomioon sen, että olen iäkäs - lähes tulkoon vanha. Minun ei kannata tehdä järjettömän pitkiä lenkkejä, koska sitten palautumiseen menee aikaa ja määrällisesti ajan loppujen lopuksi vähemmän. Silläkään ei ole niin paljon väliä, siis kilometrimäärällä, vaan sillä on väliä, että pääsisin tekemään jonkinlaisen harjoitteen vähintään neljä kertaa viikossa. Tänä aamuna ajelin sitten rauhakseen alkukesän pisimmän pätkän ~ 21 kilsaa.

Viime kesänä jossain kohtaa asetin tavoitteekseni 1000 kilsan rajapyykin ja pääsinhän minä siihen lopulta vallan helposti. Vielä en puhu tonnista, mutta koska minulla on ihan pian jo 300 kilsaa täynnä, niin ei tuo tuhannen kilsan saavuttaminen mikään ihmeellinen temppu tule olemaan, kunhan vaan pysyn terveenä. Tavoitteen laitan kuitenkin virallisesti pakettiin joskus heinäkuussa.

py%C3%B6r%C3%A4.jpg