Haluan jälleen kerran kirjoittaa koulumaailmasta, vaikka olen tähänkin asti todennut oman mielipiteeni esittämisen olevan yhtä hyödyllistä kuin se, että hakkasin päätäni kiviseinään. Olen viestittänyt kansanedustajille, opetushallitukseen ja OAJ:hin tietäen vallan mainiosti, että nämä jutut päätyvät suoraan roskakoriin. Minähän olen vain ja ainoastaan 40 vuotta opettajana toiminut eläkeukko. Miten minä voisin tietää koulusta ja opetuksesta jotain?

Kirjoitan pitkiä tekstejä, koska tätä ei voi asian laajuuden takia supistaa muutamaan virkkeeseen. Siksi jaan tämän tarinan usealle päivälle, koska pitkäjänteisyys on hakoteillä. Jospa joku lukisi tätä ja jopa levittäisi tietoa.

Oikeasti minua pistää vihaksi, että olen jo kauan - siis ollessani vielä työssäni opettajana - puhunut ja kirjoittanut siitä, kuinka koululaisten osaamisen perustaidot ovat huonontuneet, mutta eipä minua ole uskottu tai ne, joilla olisi ollut sananvaltaa, eivät uskoneet. Kirjoitin blogiini, Facebookiin, sähköposteihin ja varmaan joillekin mielipidesivuille, kuinka lukemisen, kirjoittamisen ja matemaattisten taitojen heikentyminen on näkyvissä ja samoihin virkkeisiin lisäsin pelkääväni, että suunta on aina vaan alaspäin.  Ihan vastaavasti kerroin samoissa viestintävälineissä kokevani keskittymistaidon ja pitkäjänteisyyden olevan huonommalla tolalla kuin opettajaurani alkupuolella viime vuosituhannen lopussa. Kun sattui sopivia tilaisuuksia, kerroin samat asiat ääneen. Yksinkertaisesti toin esiin ne asiat, joita olin kokenut ja nähnyt alakoulun opettajana.

Minua ei otettu vakavasti. Päinvastoin, minulle naurettiin. Minähän en ollut mikään kasvatustieteen tohtori enkä tutkija, en mikään superopettaja, joka heitti ilmoille upeita koulusuunnitelmia. Olin ( ja olen kai edelleenkin) vain pelkästään vähäpätöinen luokanopettaja. Olen ruma mies enkä erikoisen karismaattinen, mutta niille asioille en voi mitään. Ehkä pitäisi olla 190-senttinen, komea ja lihaksikas kansikuvapoika ja omata matala bassoääni. Näin ei kuitenkaan ole.

Tämä tarina jatkuu huomenna. Ole valmiina!