Jag började cykla i slutet av april, fast det var ganska kallt och framför allt var det blåsigt. I början var det igen jätteansträngande, liksom varje vår. Medan du cyklar, behöver du mycket lårmusklar, vilka är den längsta musklarna. När du cyklar, kräver de  mycket syret och om dina lår är svaga efter vintern, tar det tid att ge styrka till dem och ju mera du tränar ju bättre du orkar. Nå, det är självklart.

När jag började, cyklade jag bara korta rundor - mellan sju och elva kilometer. De första rundorna var ansträngande också för vindens skull. Det var ganska kallt och blåsigt och därför hade jag mycket kläder på mig och ofta hade jag vindjackan, som inte låter vinden genom. Efter tre veckor började cykelåkningen vara lättäre och också var det lättäre eftersom vädret blev värmare, det blåste inte mera så mycket och därför behövde jag inte så mycket kläder.

När jag började, sade och skrev jag, att mitt mål för denna sommar är att åka  åtminstone 1000 kilometer före vintern. Det är lätt, men i alla fall för att nå det målet, behöver du cykla ganska många gånger. Du måste vara frisk, kry och rask, din cykel måste vara hel och vädret måste vara lämpligt. Jag har inte stora kraven på det, men jag tycker inte om vinden, kyla och regnet. Regnet är bara vatten, men det är inte roligt att åka med våta kläder.

Jag lyckades nå 500 kilometer i midsommarafton. Vädren i juni var ganska goda för cykelåkningen, men jag jag var tvungen att  gå på vägen tidigt, eftersom det var för varmt redan mitt på dagen, och jag orkar inte mera åka på kvällen.

Nuförtiden är nästan alla mina rundor mera än 20 kilometer. Därför tar det bara fem gånger för att nå hundra kilometer och just nu har jag tillsammans ca. 700. Det ser ut, att jag inte ska ha svårigheter att nå mitt mål, men liksom jag sade, måste jag vara frisk, cykeln måste förbli hel och slutligen måste vädret vara lämpligt.

cyk.jpg