Puhuin ja kirjoitin juuri näistä asioista, joista nyt pidetään kovaäänistä elämää Pisa-kokeiden tullessa julkisuuteen. Lapset ja nuoret eivät lue tarpeeksi. Niinpä ihan puhtaasti tekninen lukutaito on hyvin, hyvin monella heikko tai korkeintaan välttävä.  Tätä asiaa on helppo verrata juoksemiseen. Jos ihminen ei koskaan juokse, hän on hidas ja putoaa nopeasti juoksua harrastavien kyydistä, jos matka on vaikkapa kilometrin. Treenaaminen auttaisi jopa hyvinkin nopeasti. Lukutaidon kehittäminen kulkee samaa tietä. Jos lukutaitoa ei kehitä jatkuvasti juuri otollisessa ikävaiheessa, jää auttamatta jälkeen. Lukunopeus on hidasta eikä henkilö jaksa lukea. Uusien asioiden oppiminen heikkenee ja sanavarasto jää pieneksi.

Jokainen tarvitsee lukemista selvitäkseen ensin peruskoulusta ja sitten jatko-opinnoista. Siitäkin on puhuttu jo kauan, kuinka toiselle asteelle tulee oppilaita, jotka eivät ymmärrä välttämättä edes yksinkertaisia ohjeita. Lukemisen ymmärtäminen liittyy matematiikkaan, vieraisiin kieliin ja reaaliaineisiin - siis ihan kaikkeen lukuun ottamatta taito- ja taideaineita, vaikka toki niissäkin on ymmärrettävä ohjeita ja on pystyttävä tekemään esitelmiä ja selvittämään kaikkia juttuja.

Nyt on todella lopetettava hyssyttely ja ryhdyttävä töihin, jotta maamme ei taannu täysin. Oppilaiden on eka luokasta lähtien selvittävä minimitavoitteista, jotka tavallisista luokassa töitään tekevistä opettajista koostuvat työryhmät suunnittelevat valtakunnallisesti. Siihen työhön ei saa päästää yhtään koulumaailmasta vieraantunutta opetushallituksen ja muiden laitosten ylioppineita sotkemaan. Osaamisen vaatimustasoa on nostettava ja on palattava monissa asioissa taaksepäin, jotta oppilaat saavuttavat minimitason. Jos eivät pääse sille tasolle, luokka yksinkertaisesti kerrataan. Lukemisen ja kirjoittamisen oppituntien määrää kouluissa on lisättävä kaikilla luokka-asteilla ja oppisisältöihin on lisättävä lukemisen läksyjä, esitelmiä, ulkolukua, luovaa kirjoitusta ja faktatietojen keräämisen opettamista. Näillä keinoilla päästään paljon eteenpäin reaaliaineiden oppimisessa, mutta samat metodit toimivat myös vieraiden kielten ja matemaattisten aineiden opetuksessa.

Tämä kirjoitelma jatkuu huomenna. Älä luovuta!