Tämän artikkelisarjan viimeinen osa

Liiallinen tietotekniikalla hekumointi on julistettava pannaan. Älykännykät ja muut digilaitteet häiritsevät oppimista ja niillä touhuava opiskelija häiritsee itseään ja ympäristöään puhumattakaan, kuinka paljon älylaitteiden avulla kiusataan.  Valtiovalta on alkanut kiinnittää huomiota tähän ongelmaan ja ehkä Orpon lauma saisi aikaiseksi edes kännykän käytön kieltämisen kouluissa. Tosin opetusministeri Henriksson kaatoi tämänkin maitokannun pöydälle puhuessaan ilmeisen vakavasti, että kännyköiden ja muiden älylaitteiden kieltäminen ei ole tarpeellista. Millähän kompetenssilla hän tällaista esittää? Hän on juristi, ei opettaja.

On ihan itsestään selvää, että peruskoulun opetussuunnitelma kaikessa laajuudessaan ei millään sovi kaikille. Nopeasti ja heikosti oppiville oppilaille on suunniteltava oman tason mukaiset oppimismäärät ja heitä on opetettava eri luokissa ja tiloissa. Jokainen työtään luokassa tekevä opettaja tietää, kuinka raskasta on opettaa vaikkapa yhtälöiden laskemista, passiivin perfektin kieltomuotoa, veden kiertokulkua ja mitä näitä kaikkia onkaan reilusti eritasoisille oppilaille. Lopputulos on ikävä. Hyvin oppivat turhautuvat, kun asioita jauhetaan ja ne ovat heille itsestään selviä. Hitaasti oppivat eivät ymmärrä mitään, eivät opi ja aloittavat suhaamisen. Kuka tästä hyötyy?

Minä en vieläkään, yli neljänkymmenen opetusvuoden jälkeen, kykene ymmärtämään, miksi tasokursseista luovuttiin jo 1980-luvulla. Ne eivät johda eriarvoisuuteen, koska oppilaat ovat joka tapauksessa eriarvoisia. Kaikista ei ole ydinfyysikoiksi, lääkäreiksi, kielenkääntäjiksi, insinööreiksi, ei sitten millään. Helpompia työtehtäviä, mutta silti erittäin tärkeitä töitä tekeviä tarvitaan ja he voivat loistaa niissä töissä. Hitsaaminen, autolla ajaminen, varastotyöt, siistiminen, maalaaminen. Kirjaviisautta ei niinkään tarvita, mutta tekemisen taitoa kyllä ja kaikki työt ovat arvokkaita.

Palaan asiaan jälleen, kun opetuksesta ja koululaitoksesta on töllön töiden jälkeen lisää kirjoitettavaa.