Kerroinkin tuossa aiemmin, että vaimoni sisko menehtyi hiljattain vakavaan sairauteen. Lähiomaisten suuren surun lisäksi siskon kuolemaan liittyy monia käytännön asioita, jotka ovat niin fyysisesti kuin henkisesti raskaita. 

Edesmennyt sisko oli perheetön. Hänen sairautensa oli sellainen, että hän ei enää viime kesän jälkeen kyennyt hoitamaan edes perustavaa laatua olevia asioita ja niinpä vaimostani tuli hänen edunvalvojansa. Hyvin pitkään rouvani kykenikin neuvottelemaan tai itse asiassa kertomaan esim. laskuista ja muista raha-asioista, koska sisko kyllä ymmärsi, mistä oli kysymys. Hän vaan ei enää kyennyt itse tekemään ja hoitamaan pakollisia asioita. Edunvalvonta niin ennen kuin jälkeen valvottavan kuoleman on tarkkaa työtä. Kaikki laskut ja kuitit on tallennettava, jotta ne voidaan tarkistaa perunkirjoituksen yhteydessä. Lähinnä siinä on siis korkeaoktaaninen vastuu ja huolellisuus pelissä. Vaimoni on onneksi sekä luontaisesti että työssään oppinut hyvin tarkaksi erilaisten pamflettien ja papereiden hoidossa ja arkistoinnissa eli homma kävi ikään kuin vanhasta tottumuksesta.

Valtavan iso käytännön asia kuoleman jälkeen on asunnon tyhjennys. Siskolla oli pieni asunto kaupungissa eli otsikkoni ei siinä mielessä pidä paikkaansa, että hän asui kerrostalossa, mutta vaikka hän asui yksin ja asunto oli pieni, ei se tarkoita sitä , etteikö siellä ollut paljon tavaraa. Ei mitenkään järjettömästi, mutta juuri sen verran, että työtä riitti meille kaikille läheisille. Kaikki asunnossa olleet paperit piti tarkistaa siltä varalta, että niissä saattoi mahdollisesti olla jotakin, joka olisi voinut aiheuttaa ongelmia jälkikäteen. Lähinnä mieleen tuli paperit, joissa oli ihmisten osoite- ja puhelintietoja, henkilötunnuksia ja muita yksityisiä asioita. Ennen kuin siirryttiin lopulliseen tyhjentämiseen poistettiin huushollista kaikki tällaiset paperit.

asu2.jpg

Ihan sitten viimeinen tyhjennys ja huoneiston siivous annettiin asiaan vihkiytyneelle firmalle. Niitä löytää kuukeloimalla eism. "kuolinpesän tyhjennys". He hoitavat kaiken eteenpäin joko kierrätykseen tai kaatikselle. Jos asunnossa on myytäväksi kelpaavaa, he myyvät sen ja vähentävät kustannuksista. Jos tavara ei kelpaa suoraan myyntiin, voivat he viedä ne jonnekin lahjoitukseen tai sitten suoraan hävitettäväksi. Lopuksi firmat tekevät siivouksen ja tarvitessa vaikka pesevät ikkunat. Miten kulloinkin sovitaan.

Kävimme eilen katsomassa, miten tyhjennys ja siivous oli tehty. Hyvältä näytti. Oli vaan tavattoman omituista, että asunto, jossa vielä vapun tienoilla käytiin vaimon siskon luona kahvilla oli nyt tyhjä ja autio ja vaikka hänen vointinsa alkoi olla jo silloin selkeästi hyvin heikko, pystyi hän kuitenkin asumaan kotonaan ja selvisi vielä päivän perusjutuista itsekseen. Niin äkkiä kaikki sitten käy, kun on käydäkseen.

Niin tyhjä on taulu, maalaan elämää.

asu1.jpg