Jo huhtikuussa kirjoittelin kesän pyöräilytavoitteesta, joka kaikessa yksinkertaisuudessaan oli 1000 kilometrin ajaminen. Tiesin sen tavallaan helpoksi, mutta joka tapauksessa kyseinen tavoite vaatii lähtemään ainakin 50 kertaa, jos ajelee keskimäärin 20 kilsaa kerralla. Huhti-toukokuun vaihteessa oli niin kylmä, että ajelin paljon lyhempiä pätkiä totuttaakseni etenkin reidet polkemiseen. Ihan alkuviikkoina kymmenen kilsaakin oli ihan kunnollinen reissu, mikä ei pyöräillessä ole paljon, mutta täytyy muistaa, että minä olen pikkupoikaa vanhempi ja vaikka kestävyyttä pystyy kehittämään, on muistettava myös levätä.

Joku saattaakin muistaa, että minulla on kolme ehtoa pyöräilyn toteutumiseen. Nehän ovat a) asialliset kelit b) pyörän on oltava kunnossa ja c) minun on oltava terve. Asialliset kelit tarkoittavat, ettei sada ja tuule kovin ja ennen kaikkea, että ei ole ukkosta. Pyörän kunto lienee kaikille selvä. Terveys minulla tarkoittaa totaalista kunnossa olemista. En mene lenkille nuhaisena, yskäisenä ja/tai kurkkukipuisena puhumattakaan pienestäkin lämmönnoususta. En, vaikka mainitut oireet olisivat ihan pienet.

Näillä ehdoilla onnistuin ajamaan huhtikuun lopulta kesäkuun alkuun, mutta sittenhän minun piti pitää reilun viikon tauko, koska pienimuotoinen flunssa kiusasi. Siitä pääsinkin sitten tosi hyvään jaksoon ja tavoitteeni oli jo elokuun alussa lähes kunnossa. Kävin elokuun 3. tai 4. päivä ajamassa vajaan 30 kilometriä ja silloin oli kasassa noin 975 km. Ajattelin sitten pitää yhden päivän taukoa ja mennä sitten ajamaan sen reippaan 25 kilsaa saadakseni tonnin täyteen. Vaan kuinkas kävikään. Minuunhan iski borrelioosi ja sain kahden viikon kovan antibioottikuurin eikä siinä sitten kaikki. Kesken tuon antibioottitykityksen sain vielä koronan. Nämä kaksi juttua veivät kunnon ihan alamaihin ja minulla jäi käytännössä elokuu ajamatta. Syyskuun alussa pääsin sitten viimein baanalle ja hitaasti ja lyhyesti olen tässä ajellut. Viime viikolla sitten napsahti tuo tonni täyteen ja jälleen kerran sain kesätavoitteeni pakettiin.

sykel1.jpg

 

Käyn tässä vielä jonkin aikaa, ihan oikeastaan keleistä riippuen, ajelemassa, mutta hiljakseen siirryn kävelijäksi ja alan odotella lunta. Kittilässä olisi....

sykel2.jpg