Aloittelin hiljakseen pyöräilyhommia toukokuun alussa ja koska kelit ovat olleet kuta kuinkin sallimuksellisia, olen kyennyt käymään parin kuukauden aikana 40 kertaa polkemislenkillä. Eihän se kamalan paljon ole, mutta minun täytyy muistaa muutamia asioita näiden liikkumisharrastusten ylläpidossa.

Ykkösasia tosiaankin kaikessa tässä touhussa on se, että minulla on ikää enemmän kuin nuorella miehellä. Vaikka jaksaisikin hyvin ja olo tuntuisi hyvältä, on tärkeää muistaa palautuminen. Minun ikäinen tarvitsee lepoa. Lepopäiväni tosin ovat etenkin toukokuun aikana olleet tavallista rankempia, kun noita pihahommia sattui tälle keväälle hieman enemmän kuin ehkä oikeasti suunniteltiin. Jossain määrin väsymyksen kanssa olen paininut tiuhaan toistuneilla Hesan reissuilla, johon oli oma vakava syynsä, mutta siihen palaan jossain kohtaa.

Tämä kesä on ollut kesäkuun alusta alkaen melkoisen rankka. Helteet kuuluvat toki kesään, mutta nyt on kyllä eletty hyvin poikkeuksellista aikaa. Jatkuva kuumuus väsyttää, vaikka ei tekisi mitään ja kun tosiaan jossain määrin tässä on tehty fyysisiä hommia, on olo ajoittain melkoisen riutunut.

cycle.jpg

Minulla on seitsemänvaihteinen retkipyörä, joka painaa noihin tien päällä nähtäviin kilpapyörämaisiin ohutrenkaisiin menopeleihin verrattuna todella paljon. Sillä on ihan hyvä ajaa, enkä minä kaipaa yhtään kovempaa vauhtia enkä mitään erikoisuuksia. En myöskään omista mitään pyöräilijän erikoisvaatetta lukuun ottamatta "persehousuja". Pehmikkeet ovat ihan paikallaan ja etenkin nyt, kun kuumuus hiertää helposti peppua. Pidän aina näillä helteillä ajaessani tuollaista pitkähihaista harmaata UV-paitaa, joka suodattaa vaarallisimmat UVa - ja UVb-säteet. Minulla ei ole sellaisia polkimiin kiinnitettäviä kenkiä. Nyt ajelen tavalliset kesäsandaalit koivissa. Siis aika luomua tämä minun homma on.

Ihan alkukesästä en asettanut itselleni mitään tavoitteita. Ajattelin, että kunhan ajelen, niin hyvin menee. Viime kesänä ajelin hieman yli 1000 kilsaa ja tällä hetkellä uskallan asettaa tavoitteeksi vähintäänkin saman. Se tietenkin edellyttää, että pysyn terveenä enkä loukkaannu. Kelitkin toki vaikuttavat, sillä mihinkään kaatosateeseen tai ukkoseen en kyllä mene sotkemaan.

Miksi otsikkoni on tuollainen? No, suhteutan sen juuri mainitsemaani tavoitteeseen. Olen ajanut nyt ihan pikkiriikkisen yli 500 kilsaa eli toinen samanmoinen rupeama ja se 1000 on täynnä. Viime kesänä juuri tässä heinäkuun alussa minulla oli mittarissa 440 kilsaa eli tällä hetkellä olen siis edellä. Päivitän tilannettani elokuun alussa.

puolet.jpg