Tämän kevään kreikan opiskelut alkoivat taas viime viikolla. Meillä piti olla aivan uudet ja kuulemma kerrassaan hienot tilat tätä opiskelua ajatellen, mutta niin vaan kävi, että korona laittoi sen vielä jäihin. Kyse on siis Hyvinkään opistosta, missä olen käynyt viime syksystä alkaen, koska vanha ryhmäni Lohjalla kokoontuu minulle sopimattomaan aikaan. Hyvinkään porukka lukee samaa kirjaa ja on vähän jäljessä Lohjan sakista, mutta ei merkittävästi ja joka tapauksessa kertaus on minulle paljolti uutta. En ole muutenkaan tehnyt likikään kaikkia tehtäviä Lohjan aikana, koska jouduin olemaan niin paljon pois ja niinpä monet asiat ovat minulle ihan tuoreita.

Koska emme nyt pääse kokoontumaan paikalle, otetaan käyttöön ihan uudet pelit elikkä vempeleet. Nykyään videoneuvottelu onnistuu helposti, koska netti on tarpeeksi nopea ja ihmisten laitteet alkavat olla hyvätasoisia. Ryhmämme on pieni ~ koko sakki kai alle kymmenen henkeä ja siksi nettitunti käy helposti. Isolla ryhmällä saattaisi olla hankalampaa. Tässä ryhmässä käytämme Teamsia, joka tuntuu pelittävän hyvin. Sekä kuva että ääni pelittävät mainiosti ja opettaja saa äänitteetkin pyörimään selkeästi. Ei tämä minusta ole yhtään huono juttu. Vältynpähän ajamisesta tuolla pimeällä tiellä, joka vielä kaiken lisäksi on kuuluisaa hirvialuetta. Luemme ja keskustelemme ihan samalla tavoin kuin olisimme paikan päällä luokkahuoneessa. Se, että emme näe opettajan kertomia uusia sanoja ja näin siis kirjoittaminen menee arvaamiseksi tai sitten sanakirjasta etsimiseksi, on huono puoli. Kreikassahan on monta iitä ja ässää ja niiden kanssa on aina vähän miettiminen samoin kuin diftongien. Niitä on helppo lukea, mutta eihän niitä kuulemalla näe.

Minä olen ladannut tunnit iPadille ja hyvin tuo pelittää, kuten jo totesinkin. Otin kuvakaappauksen, mutta se ei suinkaan ole näin epäselvä - suojasin muiden osallistujien yksityisyyttä.

kreikka.jpg