Olimme viime viikon maanantaista lauantaihin saakka Antibesissa, Ranskassa. Teknisesti olimme kyllä sunnuntaihin saakka, koska kone laskeutui Helsinki-Vantaalla vähän puolenyön jälkeen, mutta lähdimme sieltä pois lauantain puolella. Viisi yötä vietettiin kuitenkin siellä.

**********

Missä on Antibes? Aika moni tietää Etelä-Ranskasta, läheltä Italian rajaa kaupungin nimeltä Nizza. Siitä sitten kymmenen kilometriä länteen ja siinä on Antibes. Sitten vielä kymmenen kilsaa länteen ja onkin Cannes. Antibes on noin 75000 asukkaan kaupunki ja ihan siinä rannassa on paikan merkittävin nähtävyys, vanha kaupunki, missä sijaitsee mm. yksi monista Picasso-museoista. Itse asiassa varsinaisesti koko tuo rannikko alkaen Italian puolelta Sanremosta Marseilleen saakka on yhtä nähtävyyttä.

Asuimme pienessä hotelli Jossessa ihan lähellä vanhaa kaupunkia ja korkeintaan 200 metrin päässä hyvästä uimarannasta. Sen verran oli viileää, että emme käyneet edes kahlaamassa saati sitten uimassa. Hotelli oli päällisin puolin vaatimattoman näköinen, mutta osoittautui rauhalliseksi, siistiksi, ilmeisesti myös sisätiloiltaan uusituksi ja siellä oli ennen kaikkea aivan mahtava henkilökunta. Matkamme hintaan kuului aamiainen, joka oli oikein hyvä ja kattava, joskin tuoreita hedelmiä oli vähän.

Tutustuimme vanhaan kaupunkiin ja vähän sen ulkopuolelle kävellen. Kuten muuallakin Keski- ja Etelä-Euroopassa, ovat myös näiden rannikkokaupunkien vanhat kaupungit tosi viehkoja vaelluspaikkoja. Vanhojen kaupunkien keskuspaikkoina oli entisaikaan tietenkin tori ja sellainen löytyi myös Antibesista. Sinne oli rakennettu tosi pitkä katos ja siellä oli hyvin vilkas ja mukava vihannestori, jossa oli toki muutakin myytävää. Niissä on kiva vaellella. Turistiroinaakin on siellä täällä myynnissä, mutta sehän on tätä päivää.

**********

Kävimme torstaina Cannesissa, missä valmisteltiin jo kovaa vauhtia piakkoin vietettävää filmifestivaalia. Menimme sinne paikallisjunalla kymmenessä minuutissa. Torstai oli myös reissumme ensimmäinen kunnollinen pouta- ja aurinkopäivä. Ei ollut liian kuuma, mutta kyllä siellä olisi tarennut t-paidalla ja shortseilla, mutta en viitsinyt ruveta vaihtamaan matkan päällä, kun muutenkin pärjäsin. Samalla tavalla nätti paikka kuin Antibes tai Nizza. Antibesiin verrattuna turreväkeä oli huomattavasti enemmän, vaikka varsinainen sesonki on vasta alkamassa.

*********

Viikon kohokohdaksi muodostui loppujen lopuksi perjantaina tekemämme hieno kävelyretki Antibesin majakalle. Matka ei ollut pitkä, mutta koska majakka sijaitsee korkealla mäellä, oli sinne kiipeäminen hieman haasteellista. Hitaasti kun mentiin, niin ei hätää. Näköalat tosi upeat ja sääkin suosiollinen. Reitti oli ihan sellainen kivistä rakennettu leveä polku, mikä asetti tietenkin varovaisuushaasteen, mutta niinpä tuli myös edetyksi hitaasti.

Paluumatkapäivä vietettiin Nizzassa. Huone piti luovuttaa yhdeltätoista ja lento lähti vasta illalla kahdeksalta, joten teimme niin, että pärähdimme taksilla bussiasemalle, mentiin lentokentälle ja jätettiin matkalaukku säilytykseen ja sitten Nizzan uutta ratikkareittiä käyttäen kaupunkiin. Siellä vaelleltiin katselemassa tuttuja paikkoja. Mehän reissasimme Nizzassa kahdeksan vuotta sitten, joten se tuli silloin tutuksi. Kävimme syömässä lounaan ja sitten kaikessa rauhassa lentokentälle takaisin, perinteiset lähtöselvitykset ja turvatarkastukset ja sittenpä Finnair tulikin meitä hakemaan. Auto haettiin Flyparkista ja köröteltiin kotiin ja vähän yli yhden aikaan yöllä oli kotiasema kohdalla.

Sää oli ennalta kuvittelemaamme huonompi, kuten jo aiemmin totesin. Talvella matkaa varatessamme, ajattelimme, että mennäänpä hakemaan kesään vauhtia ja vähän pidennystä etelämmäksi, koska varmasti Suomessa on viileämpää ja kevät vasta aluillaan ja huhti-toukokuun vaihde on kuitenkin Välimeren rannalla lämmin ja mukava. No, täällä Koti-Suomessa oli huippukelit ja meillä taas siellä päässä hieman epävakaista. Emme kylläkään kastuneet kertaakaan, kun satuimme juuri sopivasti sadekuurojen ajaksi katon alle. Viileys mahdollisti sen, että jaksoimme hyvin tallustella paikasta toiseen. Muuten kokonaisuudessaan olimme hyvin tyytyväisiä matkan antiin. Pysyimme terveinä, nukuimme hyvin ja viihdyimme. Mitäs sitä sitten muuta matkalla tarvitsee.